Yleinen

Pankkikriisi ja rantarata

Viime viikko oli aika raskas työviikko. Käsittelimme valtion talousarviota ensivuodelle. Päivät venyivät väkisinkin ja tuntui, että ei oikein muuta kerinnyt tekemään, kuin salissa istumaan. Keskustelua kyllä ohjasi ajoittain huonot uutiset Amerikan mantereelta investointipankkien kaatumisien johdosta. Oppositio näki siinä politiikan tekemisen paikan ja lähti edustaja Heinäluoman johdolla kansalaisten pelottelu kampanjaan. Kun sitten selvisi vielä, että Suomessakin pankit voivat laittaa uusiin asuntolainaluottoihin ehdon, jolla ne voivat oman konkurssiuhan alla nostaa lainankorkoa yksipuolisesti, oli soppa valmis. Vaikka valtioneuvoston aitiosta kuinka selitettiin, että vanhoihin lainoihin ei voida ko. lisäystä laittaa tai soveltaa, ei se mennyt demareiden tajuntaan. Heinäluoman johdolla puhuttiin koko ajan tyyliin, että kaikki suomalaiset asuntovelalliset joutuisivat nyt Amerikkalaisten toilailuiden maksumiehiksi. Mielestäni se oli todella ala-arvoista ja vastuutonta kansalaisten pelottelua pääoppositio puolueen taholta.

Etelä- Savo ilmoitti luopuvansa maavarauksesta, joka oli varattuna Heinola-Lehkola-Mikkeli radalle. Syykin oli ilmeinen, Mikkelistä olisi päässyt vain 8 min nopeammin Helsinkiin ja tämän parannuksen hinta olisi ollut huikea 600 miljoonaa euroa. Tämäkin arvio lähtee tietysti siitä olettamuksesta, että junat alkavat kulkemaan suunnitellussa aikataulussa. Vastaavanlaisia oivalluksia tarvittaisiin myös rantarata toimikunnalta, tilanne hyötyjen ja kustannusten osalta ei ole yhtään sen parempi heidän hankkeessaan. Voisi pikemminkin sanoa haittojen olevan vielä suuremmat kuin hyödyt kun suuret maavaraukset haittaavat muuta kehitystoimintaa. On aika vaikeata kuvitella ylipäätänsä, että valtiovalta katsoisi kannattavaksi rakentaa samansuuntaisen radan Pietariin Lahden oikoradan rinnalle, vieläpä huikein kustannuksin. Olisiko realismi nyt ajankohtaista ja tehdä samansuuntainen päätös kuin Etelä- Savossa tehtiin ja luopua koko hankkeesta yhteisten etujen vuoksi? Miksi pitää sellaisia maavarauksia voimassa, joita aletaan tutkimaan mahdollisesti vasta 50 vuoden kuluttua? Minkähän näköisiä junat silloin ovat???

Kuntavaalit ovat viiden viikon päässä. Ehdokasasetelma on kokoomuksen kannalta mielenkiintoinen, olemme kasvattaneet täällä Pohjois-Kymenlaaksossa suhteellisesti eniten ehdokasmääräämme. Henki tuntui olevan korkealla koko porukassa, kun lauantaina kävimme läpi vaaleihin valmistautumistamme. Tavoitteemme on olla suurin ryhmittymä uudessa Kouvolan valtuustossa ja nyt näyttää siltä, että siihen on hyvät mahdollisuudet.