Yleinen

Risteilyllä

Olin viikonlopun aluksi risteilyllä Tallinnassa Baltic prinsessalla. Risteily oli joka vuotinen ”kauden päätös” risteily, jolla vedetään yhteen menneen kesän risuja ja ruusuja sekä valotetaan tulevaa vuotta. Seura ei pettänyt tälläkään kertaa ja asiaa riitti aika pitkälle iltaan. Kiitos kaikille osallistujille.

Kesken risteilyn mieleeni tuli kuitenkin muuan asia, olin nähnyt jo tämän jutun. En ole vuosiin ollut risteilyllä kuin tämän yhden kerran ja nyt tuntui, että näitä ei vain jaksa enää.  Ihmettelen vielä yhtä asiaa. Miksi näiden risteilyjen palvelun taso on laskenut näin paljon.

Alkaessani 1995 käymään Tallinnassa totuin käyttämään ainoastaan Tallinkin laivoja koska palvelu, ruoka ja hintataso olivat laatusuhteeltaan ylivoimainen kilpailijoihin nähden. Nyt näyttää siltä, että Tallink on pystynyt kopioimaan silloisten kilpailijoiden palvelutason einesruokineen. A´la Carte ravintolan ruoka, joka eteeni tuotiin, oli kuin Lidlin pakastealtaasta. Sillä erotuksella, että itse valmistan sen paremmin.

En tiedä onko muilla samanlaisia kokemuksia Tallinkin palveluiden luisumisesta melkoiseen välinpitämättömyyteen. Tarkoitan nyt ruokapalveluiden tarjontaa, en henkilökuntaa, se toimii niin kuin pitääkin. Mutta olen sitä mieltä, että jos laivan kafeterian lihapulla/perunamuusi on maukkaampaa kuin hintavat erikoisruokaravintolan parhaat annokset, niin silloin pitäisi hälytyskellojen jo soida johdossa. Eli jos tavara on samasta pakastealtaasta – voi syömisen siellä yhtä hyvin lopettaa kokonaan.

Suomalaiset ovat varsin innokkaasti reissanneet Tallinnaan Tallinkin laivoilla. Tallink ilmoitti varsin hyvästä tuloksesta vähän aikaa sitten. Matkustajista tuskin tulee pulaa vielä vähään aikaan. Aina kun Suomi ilmoittaa halustaan nostaa alkoholin veroa, niin laivat täyttyvät jo keskustelun alettua. Niin toimii suomalainen ja siinä vanavedessä populistinen poliitikko heti perään ilmoittamaan, että korotus kannatti. Suomalainen ei osta enää alkoholia Suomesta vanhaan malliin, vaan tuo sen muualta. Sen ei väliä vaikka kokonaiskulutus kasvaisi suurempien pakkauskokojen myötä.

Voin olla väärässä, mutta uskallan väittää, että laadusta tinkiminen on lopun alkua. En tarkoita ainoastaan laivamatkailua, vaan kaikkea kauppaan liittyvää. Hyvä Brändi kestää jokin aikaa laadusta tinkimistä – ainakin silloin kun ei ole todellista kilpailua. Tietysti toivon olevani väärässä.