Yleinen

Myrsky paljasti hätäkeskusuudistuksen riskit

Tapaninpäivän myrsky paljasti hätäkeskusjärjestelmämme haavoittuvaisuuden. Hätäkeskuksiin joutui jonottamaan jopa neljä minuuttia oman puhelunsa kanssa. Pelastusylijohtaja Pentti Partanen kehotti ihmisiä säilyttämään malttinsa vaikka yhteyden saaminen kestäisi, sillä jos puhelun katkaisee ja koettaa valita uudelleen, joutuu aina jonon hännille.

Kovin vähälle huomiolle jäi se tosiasia, että usein koko avuntarjoamisjärjestelmä romahtaa kun hätäpuhelu jämähtää korkeariskisissä sairastapahtumissa jonoon. Sinänsä harmillista, koska esimerkiksi yksi lisäminuutti sydänpysähdyksen sattuessa heikentää potilaan selviytymismahdollisuutta dramaattisesti.

Ihmettelen kuitenkin sitä, että korkeimmat turvallisuusjohtajat, pelastusylijohtaja Pentti Partanen sekä sisäasiainministeriön tietoverkkojohtaja Pekka Tulokas käyttävät nyt myrskyn aikana ollutta pattitilannetta uuden hätäkeskusjärjestelmän markkinoimiseen.  Vaarallista ja harhaanjohtavaa valistusta sanon minä.

Heidän mantransa on tunnettu tosiasia. Tuleva tietojärjestelmä vähentää niitä tilanteita joissa asiakas joutuu odottamaan oman hätäpuhelunsa kanssa, koska uusi järjestelmä vuotaa automaattisesti puhelun toiseen, vapaana olevaan hätäkeskukseen. Tässäkin tapauksessa tärkeämpää on mitä herrat eivät sanoneet.

Kovin vähälle huomiolle herrat jättivät sen tosiasian, että he pelaavat todella suurella riskillä kansalaistemme kanssa. Nimittäin ajaessaan läpi hätäkeskusuudistuksen eduskunnassa, perustui heidän argumentointinsa uuden tietojärjestelmän markkinointiin, vaikka se oli vasta suunnittelupöydällä. Nyt on käymässä niin, että koko uudistus tullaan tekemään vanhan järjestelmän puitteissa, mikä tarkoittaa sitä, että jonot kasvavat edelleen ruuhkatilanteen tullessa eteen.

Oli ihan hienoa kun pelastusalaltakin oli uutisissa korkeinta johtoa kommentoimassa tapahtunutta häiriötä ja antamassa neuvoja kansalaisille. Mutta mitä jos tämän kaltaisia myrskyjä tai muita häiriötilanteita sattuu ennen vuotta 2015, jolloin uuden tietojärjestelmän pitäisi olla toiminnassa. Löytyykö miehiltä kanttia tulla sanomaan, että tämä 10 minuutin odotusaika oli ihan odotettavissa oleva ja suunniteltu.

On ihmeellistä, että sisäasiainministeriön korkeimmat virkamiehet ovat valmiita ottamaan riskin hätäkeskusuudistuksen kanssa, vaikka alalla toimivat palokuntien ja hätäkeskuksien ammattilaiset siitä varoittavat. Mikään ei pakota meitä viemään hätäkeskusuudistusta eteenpäin kun sen syömähammas, eli uusi tietojärjestelmä ei ole valmis. Miksi korkeapalkkaiset virkamiehet ottavat tämän tietoisen riskin, vaikka he edustavat alaa jossa riskejä perinteisesti poistetaan. Eikö ihmisten turvallisuus kuulukaan enää heidän toimenkuvaan?