Autoliikennealan lakko oli nopeasti käsitelty ja siitä kiitos osapuolille. Tämä päätös oli osoitus vastuunkannosta ja yhteisvastuusta orastavan nousukauden alkumetreillä. Tehty sopimus ei tyydyttänyt kunnolla kumpaakaan osapuolta, mutta se tehtiin, jotta talouden orastavan etenemisen pyörät eivät juuri nyt pysähtyisi.
Uusi uhka Suomelle on kuitenkin jo nostanut päätään. Nimittäin ahtaajat ovat käyneet Lakkoon. He ovat pysäyttäneet Suomen ulkomaankaupan lähes kokonaan ja taloudelliset menetykset ovat miljardin euron luokkaa viikossa saamatta jääneinä vientituloina.
Omaan maakuntaan se iskee ehkä kaikkein voimakkaimmin. Kaksi suurta satamaa, Kotka ja Hamina, sekä Kouvolan rautatielogistiikan kuivasatama ovat nyt hiljaisia. Todennäköisesti viikon sisällä hiljenevät vielä paperitehtaat, koska tavara ei kulje eteenpäin. Kohta on paljon raavasta työmiestä hiljaisena.
En ole niitä miehiä, jotka ovat valmiita lakkooikeutta rajoittamaan. Kahdet palomiesten lakot lumen keskellä vahtia pitäneenä tiedän asian tärkeyden ( vaikka lopputulos oli täysi nolla ). Siitä huolimatta ahtaajien vaatimukset ovat mielestäni aika kovat.
AKT vaatii irtisanomissuojaa/muutosturvaa satamaan, joka olisi puolivuotta pidempi kuin muilla Suomalaisilla. Hmmm, vuoden mittainen palkkaturva irtisanomistilanteessa on saajalleen hyvä, mutta miksi tämä ryhmä sen ansaitsisi ennen muita.
Mikäli lakko pitkittyy tulee se maksamaan kaikille suomalaisille selviä euroja. Valtio ja kunnat menettävät selviä veroeuroja, mitkä pitää ottaa takaisin kiristettynä verotuksena. Miksi siis pienituloiset siivoojat alkaisivat maksamaan korotettua kunnallisveroa, jotta 50 000 euroa vuodessa ansaitsevat ahtaajat saisivat heitä puolivuotta paremman muutosturvan. Niin MIKSI?
Lakot ovat aina vaikeita asioita. Työtaistelu, se vaatimusten viimeinen keino on aina harkittava tarkkaan. Sitä toivoisin nytkin. Sillä pelkään, että lakko pitkittyessään jättää myös jälkeensä työttömyyttä, jota ei muuten olisi tullut.